درس يازدهم
قياس
مباحث قضايا مقدمهای است برای مبحث " قياس " ، همچنان كه مباحث
كليات خمس مقدمهای بود برای مبحث " معرف " .
ما در درس دوم گفتيم كه موضوع منطق " معرف " و " حجت " است .
بعدا خواهيم گفت كه عمدهترين حجتها قياس است . پس همه مباحث منطق در
اطراف معرف و قياس دور میزند .
در يكی از درسها گفتيم كه مسأله تعريفات به طوری كه بتوان اشياء را
تعريف تام و تمام كرد و به اصطلاح " حد تام " اشياء را كشف كرد ، از
نظر فلاسفه امری دشوار و در برخی موارد ناممكن است ، و لهذا منطقيين
چندان توجهی به باب " معرف " ندارند . عليهذا با توجه به اين كه
موضوع منطق " معرف " و " حجت " است و با توجه به اين كه مباحث "
معرف " كوتاه و ناچيز است و با توجه به اين كه عمده حجتها " قياس "
است معلوم میشود كه محور منطق " قياس " است